image

הצבת גבולות - גיל חביון (6-12)

מדוע חשוב להציב גבולות לילדים?

ילדים זקוקים לגבולות ברורים ועקביים, המסייעים להם לדעת מה מצפים מהם ומהם הכללים והחוקים הנהוגים בסביבתם.

מדוע הצבת גבולות חשובה להורים?

כשהגבולות אינם ברורים וכשיש ויכוח על כל עניין, ההורים מבזבזים אנרגיות נפשיות רבות ופעולתם אינה יעילה. כאשר ילדים אינם מכבדים את מרחב הפעולה של ההורים, מבחינה פיזית ורגשית, הם מתישים אותם, הופכים אותם לפחות ממוקדים ופחות החלטיים. הורים זקוקים גם לכיבוד צורכיהם האישיים, למען התפתחותם האישית ולמען תפקודם התקין כהורים. למשל: שעת שינה סבירה של הילד חשובה לא רק לילד, אלא גם ליכולת ההורה ליהנות מיחסים זוגיים תקינים.

במה לא נגביל את ילדנו?

על ההורים לזכור כי אין גבול לחום ולאהבה להם זקוקים ילדים! יחס חם, תשומת לב חיובית, חיבוקים ונשיקות אינם יכולים להפוך ילד למפונק, אלא להפך יש בהם כדי להעלות את ערכו העצמי ואת עצמאותו.

איך נציב גבולות באופן יעיל?

על מנת להצליח במשימה המורכבת של הצבת גבולות צריכים ההורים להיות מודעים לפעולותיהם, לגלות רגישות כלפי ילדם, ולנסות לענות על צרכיו, המשתנים מעת לעת. 
להלן מספר עקרונות שחשוב לקחת בחשבון:
א. הצבת גבול ברור באופן מכבד – יש להסביר לילד מה מצופה ממנו עפ"י רמת הבנתו ולא רק להגיד "אסור", אלא להסביר באופן ספציפי וממוקד למה אסור. יש לעשות זאת באופן מכבד ולא מזלזל בילד.
ב. סדר עדיפות - החליטו מה משמעותי עבורכם ומה פחות משמעותי ומאפשר גמישות (האם יותר חשוב לכם שהחדר יהיה מסודר או שהילד יראה פחות טלוויזיה?) זה מונע ריבוי איסורים ומאבקי כוח מיותרים. 
ג. לא מחליטים על גבולות כתגובה להתנהגות של הילד – הצבת גבול צריכה להיעשות מתוך החלטה ולא מתוך פגיעות וכעס. אל תגיעו למצב בו אתם כהורים כל כך כועסים ואתם מחליטים החלטות שתצטערו עליהם אחר כך. דוגמא: למשל, לא להגיע למצב שכבר כל כך עייפים ומותשים ואז כועסים על הילד שילך לישון. ילד הולך לישון כי זו שעת השינה עליה החלטתם.
ד. גבול לא מייצרים בדיבורים אלא במעשים: אם ילד מרביץ, לא מספיק להגיד שאסור, לא לאפשר לו להרביץ (להפריד)
ה. חזית אחידה – רצוי שההורים יגיעו להסכמה ביניהם ויפגינו עקיבות ואחידות לגבי גבולות משמעותיים שחשוב להם להציב. איסורים סותרים עלולים לבלבל את הילד ולהקשות על הפנמת גבולות. כמו כן, עמדה לא אחידה בין אבא ואימא הופכת את הילד למניפולטיבי.
ו. עקביות – חשוב לשמור על עקביות בכללים ובדרישות. כמובן שבמקרים חריגים, ניתן להתגמש, אך לא לעשות יום כך ויום אחרת. זכרו כי חלק מלמידת הילד את הגבולות הוא מנסה למתוח את הגבול ולראות היכן תשברו. אל תיכנעו על אף שזה קשה. תעמדו על שלכם על מנת להראות שאתם הסמכות ואתם עומדים במילה שלכם ולא נשברים כי אחרת זה מהווה עבורו חיזוק על התנהגותו.
ז. הצבת גבולות יחד עם מתן תחליף – אם אוסרים לילד לצייר על הקירות יש לאפשר לו לצייר על דף.
ח. דוגמא אישית של ההורה: הרגלי אכילה, סידור החדר וכו' מוקנים קודם כל על ידי דוגמא אישית. עם זאת, יש דברים שלילד אסור ולמבוגר מותר. 
ט. הקשיבו לילד: כאשר מציבים לילד את הגבול, צריך לאפשר לו להביע את רגשותיו ולהקשיב לו. 
י. חשוב לתת התראה וזמן להתארגנות – זה מאפשר לילד להתכונן נפשית ופיזית לביצוע הפעולה הנדרשת – "עוד 5 דקות אתה מסיים לשחק באמבטיה"

כתבה: גב' אילנית ביטון - הרלב, עובדת סוציאלית
מנהלת מרכז הורים וילדים

 

close