image

תוכנית מעברים בשיתוף התוכנית הלאומית 360

רקע, מטרות ויעדים:

תכנית מעברים הינה יוזמה של מינהל החינוך בעיריית אשדוד אשר חרטה על דגלה את היפוך הפירמידה "מן הגן אל האוניברסיטה" תוך מתן זכות לכל אחד ואחת לשוויון הזדמנויות, למיצוי היכולות האישיות ולשאיפה למצויינות. בתכנית שותפים מס' גורמים מתקצבים: הרווחה החינוכית, שיקום שכונות והתכנית הלאומית.

התוכנית עוסקת במעבר מהגן לביה"ס והמשך ליווי בכיתות א' ו-ב'

התוכנית פועלת באזורי שיקום ורווחה בעיר ונותנת מענה לקשיים הלימודיים, החברתיים והמוטוריים של הילדים התת משיגים, להשגת היעדים המצופים מבוגר הגן ובוגר כיתות א'-ב' המושתתים על מדיניות האגף לחינוך קדם יסודי ויסודי במשרד החינוך.

התכנית פועלת במספר צירי אורך:

  • תגבור לימודי בגן.
  • הקניית קריאה בכיתה א'.
  • סיום תהליך רכישת הקריאה בכיתה ב' עם מיקוד בהבנת הנקרא.

הנחות יסוד:

  • חסכים חינוכיים בגיל הרך פוגעים באופן משמעותי בהתפתחות הילד וביכולתו להתקדם בגיל מבוגר יותר.
  • מחקרים מוכיחים שהשקעה בגיל הרך נושאת רווח חברתי וכלכלי למדינה ולקהילה. תכנית התערבות חינוכית בגיל הרך תורמת לשיפור משמעותי בהישגי הילדים לאורך זמן ומנבאה הצלחה בהמשך הדרך.
  • איכות הסתגלות ילדי הגן לבית הספר תלויה בהכנת הילדים לקראת המעבר. ככל שהילד יהיה מוכן למעבר מבחינה לימודית, חברתית ומוטורית המעבר יהיה קל ומוצלח .
  • קידום למידה משמעותית ואיכותית תוביל להישגים לימודיים ולמימוש עצמי.
  • עבודה חינוכית בגן ובביה"ס מכוונת מטרה להכנת הילדים לחיים. יצירת רצף חינוכי בין המעברים תגרום להצלחת הילד בביה"ס.
  • איתור מוקדם וטיפול בילדים עם קשיים לימודיים, חברתיים ומוטוריים, יצמצם את הפערים, יוביל את הילדים להצלחה וימנע הישארות נוספת בגן חובה ובביה"ס.
  • ההבדלים בין הילדים נובעים מהתנסויות שונות, מכישורי למידה וסגנונות למידה נבדלים, משוני בתחומי העניין והרקע החברתי-תרבותי שלהם.
  • ההורים הם בעלי עניין והשפעה על הילד ומהווים גורם משמעותי המטביע את חותמו על הילד במהלך כל חייו.

 מטרות בתכנית:

  • זיהוי ואיתור מוקדם של ילדים בעלי קשיים לימודיים, שפתיים ומוטוריים  ומתן מענה בתכנית או בקהילה.
  • צמצום פערים חינוכיים לימודיים ומימוש הפוטנציאל של כל ילד וילדה.
  • קידום הישגים לימודיים בהתאם ליעדים המצופים מבוגר הגן בסוף גן חובה, ומבוגרי כיתות א' –ב' לפי מדיניות האגף לחינוך קדם יסודי ויסודי.  מתן נקודת התחלה גבוהה  ושוויון הזדמנויות לכולם.
  •  הקניית מיומנויות יסוד להקלת המעבר לכיתה א' בתחום השפתי, החשבוני והמוטורי.
  • הקניית קריאה לתלמידים תת משיגים.
  •  סיום תהליך רכישת הקריאה לילדי כיתה ב' שלא סיימו את התהליך בכיתה א'.
  • למידה מותאמת התפתחות, המזמנת חוויית הצלחה.
  • למידה בקבוצות קטנות.
  • חיזוק הקשר בין ביה"ס לגן הילדים: יצירת שפה משותפת בין המערכות ברמת רשות, פיקוח, בי"ס, גן וברמת הצוותים החינוכיים - גננות ומורות.
  • שיתוף וחיזוק הקשר עם ההורים בתוכנית מעברים.

יעדי התכנית

 ברמת הצוות החינוכי: גננות, מחנכות ומתגברות

  •  מפגשים עם הצוות החינוכי לתיאום ציפיות.
  •  התאמת דרכי ושיטות הוראה לילדי/תלמידי התכנית בשיתוף הגננות והמחנכות.
  • הכנת תח"י לילדים/ תלמידים המשתתפים בתכנית בשיתוף הצוות החינוכי.
  •  שיתוף מידע בין המחנכים.
  • ביצוע כל התהליכים בהדרכה ותוך היוועצות שוטפת עם צוותי החינוך בגנים ובבתי הספר. מפגש עם הצוותים החינוכיים שלוש פעמים במהלך השנה.

ברמת הילדים:

  • מיפוי ראשוני של הילדים / תלמידים והכנת פרופיל אישי.
  • תגבור לימודי לצמצום הפערים  והובלת הילד להשגת היעדים המצופים מבוגר הגן , ובוגר כיתה א' ו-ב' לפי יעדי המשרד. בגן, בתחום שפה, חשבון ומוטוריקה. בכיתה א' הקניית הקריאה ובכיתה ב' סיום תהליך רכישת הקריאה ומיקוד בהבנת הנקרא.
  • עבודה בקבוצות קטנות.
  • שלוש הערכות לאורך השנה: תחילה, אמצע וסוף שנה.

ברמת ההורים:

  • שלושה מפגשים לאורך השנה עם ההורים לצורך עדכון והעברת מידע על התקדמות הילד/התלמיד.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

close