שיתוף ציבור - מרכז מסחרי א'
מרכז מסחרי א' - הלב של אשדוד: סקר עמדות וצרכים לגבי המסחר במרכז מסחרי א'
ינואר - פברואר 2021
רובע א' באשדוד עובר תהליכי התחדשות משמעותיים ועיריית אשדוד בוחנת אפשרות לחדש גם את המרכז המסחרי הראשון והוותיק בעיר כדי להפוך אותו למוקד אטרקטיבי, בלב הרובע, לטובת כלל התושבים.
במסגרת זו וכחלק מתהליך שיתוף הציבור שאנו מבצעות עבור המנהלת להתחדשות עירונית באשדוד והאגף לתכנון אסטרטגי בעיריית אשדוד, גובש סקר מקיף שכלל 3 מטרות עיקריות:
- בדיקת הרגלי הצריכה של מרכז מסחרי א' והעמדות של הציבור כלפיו כיום.
- בחינת הרגלי הצריכה הנוכחיים של הציבור באשדוד באופן כללי.
- היוועצות לגבי הפעולות הנדרשות לעשות כדי לגרום למרכז מסחרי א' להיות רלוונטי לציבור רחב ככל האפשר בעתיד.
הסקר הופץ בין התאריכים: 9/2/2021 – 28/2/2021.
על הסקר ענו 743 משיבים
מסקנות מרכזיות:
- אין ספק כי מצבו הפיזי הירוד של מרכז מסחרי א' מחייב שדרוג וקיימת כמיהה ציבורית עזה בכל רחבי העיר שהמרכז אכן ישודרג.
- ניכר כי ציבור התושבים מעריך את איכותו הפיזית הבסיסית ואוהב מאוד את המבנה וקיימים לא מעט מרכיבים פיזיים שע"פ סקר זה מוצע לשמר, כגון: המבנה המבוסס על חצר פנימית עם שבילים מוגנים וחנויות המעטפת, העץ ותשתיות הגינון (לא הגינון עצמו במצבו הנוכחי), המזרקה כאלמנט ייחודי וכו'.
- במקביל לשדרוג פיזי נדרש שדרוג תפעולי וניהולי ארוך טווח וגורם שיעסוק בזה על בסיס מתמשך. גורם זה צריך לדאוג לתפעול השוטף, ליציקת תכנים מושכי קהל, לאיוש הנכסים הריקים ולשיווק המרכז באופן קבוע.
- חשוב מאוד לטפל בתחושת הביטחון האישי הרעועה כתוצאה מהצטברות גורמים המתאפיינים בהתנהגות פחות נורמטיבית.
- הציבור אהב מאוד את ניסיונות ה- Placemaking שבוצעו ע"י העירייה ולכן מוצע ליצור תשתית לתכנים תרבותיים ואמנותיים מתחלפים וכן תשתיות תוכן לילדים ולצעירים כדי למשוך קהל רב לאורך כל שעות היום.
- המשך ההתעלמות מהמרכז עלולה לגום להתדרדרות נוספת שלו בעתיד כתוצאה מחילופי אוכלוסיה (כניסה של אוכלוסיה חדשה) שלא יהיה לה סנטימנט כ"כ חיובי כלפי המקום והיא עלולה לנטוש אותו לחלוטין.